Dun-skandalen.

Ingen har väl missat kalla faktas granskning av hur gäss plockas levande? Så jag tänker inte gå in djupare på det ( men om ni helt lyckats missa det så klicka HÄR.)

Det jag tänkte skriva är mer om hur folk har valt att reagera på det här.

Kollade på tv4 nyheterna och såg att 7 av 10 svenskar tycker att man ska bojkotta dun-produkter efter avslöjandet om hur gäss plockas levande. Det kan man väl tycka låter superbra, tills man inser att det betyder att hela 30% tycker att det är helt okej att fortsätta köpa dun-produkter som förr.

30% är en ganska stor folkmängd.

På aftonbladet.se finns nu en undersökning där fråga lyder "skulle du köpa dun från gäss som plockats levade?" och ca. 10% har svarat ja. Min fråga är hur man tänker då?

Förhoppningsvis är det bara retards som missuppfattat frågan eller överhuvudtaget inte kan läsa utan bara klickar lite på måfå. Jag hoppas det, men så lär tyvärr inte vara fallet.

Bra Åhléns iallafall som tog bort alla produkter de inte kan garantera att inte innehåller levande-plockat dun! Hur mycket pluspoäng får inte mtt älskade Åhléns för det? MASSOR! (  och som tack ska jag shoppa massa Åhlens b-u-s nästa gång jag har pengar..typ..10 flaskor..minst! haha )

Men allvarligt talar så tänker jag inte köpa något med dun överhuvudtaget. Ca. 80 % av allt dun i världen framställs på det här vidriga sättet och jag tror varken butiker eller leverantörer drar sig för att ljuga eftersom deras främsta intresse är att tjäna pengar.

Sist vill jag bara skriva  det här:

 Det är vidrigt hur folk kan sakna empati så till den grad att de till vardags kan tortera oskyldiga djur. Även om de är fattiga och svälter annars. Jag skulle hellre svälta än tortera.

Att det är skrämmande att vi som konsumenter omedvetet bidragit till djurplågeri genom att helt oskyldigt köpa en ny jacka eller ett mysigt täcke.

Vi borde med brutalt våld rycka varenda hårstrå från de människor som fortfarande vill köpa dun från fåglar som plockats levande.

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

så du menar att du inte kan köpa typ dunkuddar nu, men du kan fotas med pälsgrejjer...??? =S=S=S



dubbelmoral mycket???

2009-02-03 @ 21:20:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0